DESSA staat voor ‘development ofsoft skills through apprenticeship’, de ontwikkeling van soft skills tijdens een praktijkstage.

Samen met vijf Europese partners (Griekenland, Polen, Litouwen en Spanje) zijn wij bezig een unieke methodiek te ontwikkelen waarmee de mbo-studenten aan hun soft skills kunnen werken. De bewustwording van deze soft skills ontwikkeling moet al op school beginnen. Tijdens de praktijkstage gaan de studenten aan de slag met de opgedane kennis.

 

Wat zijn soft skills?

Onze maatschappij verandert razendsnel. Technologische ontwikkelingen en innovaties in de samenleving zijn soms niet bij te houden. Het onderwijs staat hierin voor een grote uitdaging, jongeren worden grotendeels opgeleid voor banen die nu nog niet eens bestaan!

Soft skills, ook wel “people skills” of “sociale vaardigheden” zijn persoonlijke, emotionele, sociale en intellectuele vaardigheden. Zij zijn de sleutel naar onze toekomst. De soft skills onderscheiden mensen van elkaar, soft skills versterken de hard skills, geven kleur aan relatie, maar bovenal onderscheiden de soft skills ons van de robots die steeds meer werk van ons over zullen nemen. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor deze ontwikkeling. Met onze innovatieve activiteiten hopen wij nog meer bewustwording te creëren onder de docenten en studenten van het mbo onderwijs. 

Natuurlijke mentor

Belangrijk bij de ontwikkeling van studenten is dat zij een sparringspartner hebben, een mentor met wie zij het ontwikkelingsproces kunnen reflecteren. Bij DESSA introduceren wij de natuurlijke mentor. Dit is niet de aangewezen mentor voor de student, maar iemand die de student zelf kiest. Iemand op de werkvloer waar de student graag gesprekken mee voert en een vertrouwensband mee heeft. De natuurlijke mentor zal continu op de achtergrond aanwezig zijn om de mbo-student te coachen in zijn ontwikkeling. 

 

De Methodiek

Studenten starten het traject met het invullen van een zelfbewustwordingstest om te ontdekken welke soft skills zij al bezitten. De uitslag is een leidraad voor het traject. Waar sta ik en in welke soft skills wil ik mijzelf nog verbeteren? 

Op het speciaal hiervoor ingerichte platform wordt de trainingsgids aangeboden. In deze trainingsgids staan 22 opdrachten, samengesteld door Europese mbo-studenten uit alle partnerlanden, waarin verschillende soft skills verstopt zitten. De opdrachten zijn helemaal toegespitst op mbo-studenten, zitten vol met speelse elementen en onbewust oefenen de studenten nog veel meer dan alleen de aangegeven skills. De opdrachten worden tijdens de praktijkstage uitgevoerd. Voorbeelden van opdrachten zijn het interviewen van collega’s, het geven van een presentatie over jezelf of het organiseren van een game!

Samen met de natuurlijke mentor gaat de student kijken welke opdrachten passen bij zijn ontwikkelingsplan. Aan welke soft skills wil de student werken? Na elke uitgevoerde opdracht zal de student samen met de mentor in gesprek gaan. Hoe ging het, wat heb je hiervan geleerd? Desgewenst kan er een logboekje bijgehouden worden om alle reflectieverslagen in op te slaan. Leuk om later weer terug te lezen.

Zijn alle afgesproken opdrachten voltooid? Dan zal de student nogmaals de zelfbewustwordingstest doen. Komt er nu een andere uitslag uit? Ongetwijfeld! Heeft de student de smaak te pakken en wil hij nog verder zijn skills ontwikkelen? Op het platform is ook een oriëntatiegids te vinden. Deze gids staat vol met tips en trucs om ook in het dagelijkse leven jouw soft skills verder te ontwikkelen.

 

       Voorbeeld uit de trainingsgids:

Testfase

Inmiddels zijn wij bezig met ons tweede jaar. Het eerste jaar stond volop in de onderzoeksfase. Het tweede jaar zullen wij de ontworpen tools testen in het mbo-onderwijs. We hebben al een aantal kleine groepjes mbo-studenten kennis mogen laten maken met onze methodiek. Zij hebben ons goede feedback gegeven waardoor wij nog meer de taal van de mbo-student spreken. 

Eén van mbo-studenten is vanaf het begin al betrokken bij onze methodiek. Zij heeft vanuit haar eigen ervaring een stukje geschreven over haar ontwikkeling.

My experience with DESSA  (Maaike Meeter, studente Friesland College)

 

Wilt u op de hoogte worden gehouden van onze activiteiten, of wilt u weten hoe u dit kunt inzetten in het (mbo)onderwijs? Neem dan contact met mij op: 

Marja Guitoneau – projectleider DESSA

m.guitoneau@mentorprogrammafriesland.nl